Ondertitelen' van (leer)gedrag

Ik kijk anders naar het (leer)gedrag van kinderen, ouders, leerkrachten/docenten dan de meeste mensen geneigd zijn te doen. Wat doe ik dan anders? Samen met hen kijk en zoek ik naar de gevoelens & behoeften die onder het (leer)gedrag liggen. Daarom noem ik het zelf ook wel 'ondertitelen' van gedrag. Dit is gebaseerd op Verbindende Communicatie, een veelgebruikte naam voor Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg. Het gedachtegoed richt zich op de volgende vier elementen
  • Waarneming - gevoelens - behoefte - verzoek

Dit 'ondertitelen' reikt je een andere manier van kijken, spreken en luisteren aan. Het biedt een ingang om te horen waar het bij de ander om gaat. En tevens geeft het je de mogelijkheid om te ontdekken en te zeggen wat voor jou belangrijk is. Dit vraagt om bewustwording, reflectie en bovenal om veel oefening. De manier waarop je denkt, spreekt en luistert heeft veel invloed op je leven. Kennis en bewustzijn hierover vergroot de kans op een prettiger contact met jezelf en met anderen. Als je hierin iets verandert, verandert jouw wereld. 

Waarbij kan het jou helpen? Enkele voorbeelden waarbij ik leerlingen, studenten, ouders en onderwijs-professionals ondersteun:

  • Als je meer inzicht en helderheid wil krijgen in je (leer)gedrag van je kind en/of van jezelf
  • Als je vanuit ieders perspectief wil kijken bijvoorbeeld in gesprek met school of binnen je eigen gezin.
  • Als je zelf meer verantwoordelijkheid wil leren nemen voor jouw gedachten, gevoelens, behoeften en gedrag.
  • Als je een bewuste keuze wil maken richting een vervolgopleiding of studie en/of baan
  • Of als je als ouder of leidinggevende bewuste keuzes wil maken die aansluiten bij ieders wensen binnen het gezin en/of klas en/of team.

Resultaat: het vergroot de kans op meer verbinding, diepgaander, eerlijker en gezonder contact met jezelf en anderen.

  • Je krijgt meer zelfverbinding.
  • Je leert je eerlijk en duidelijk uiten naar de ander toe. 
  • Je leert empathisch luisteren; luisteren naar waar het werkelijk om gaat, welke vraag ofwel welke gevoelens & behoefte liggen er onder gedrag.
Nieuwsgierig? Lees hier de ervaringen van anderen.
Ben je al een beetje bekend met Verbindende Communicatie en oefen je graag zelf verder. Kijk dan eens naar Verbindingskaarten